Posted in Islami

Targhib Diri


Agama adalah perkara yang mesti diulang-ulang dan diusahakan, sebagaimana uang akan datang apabila diusahakan. Begitu juga iman akan datang apabila diusahakan. Di antara 18 ribu jenis makhluk Allah, insanlah ciptaanNya yang terbaik! Malaikat Jibril a.s besar! Kakinya di bumi ke 7, kepalanya di langit ke 7, ia mempunyai 600 pasang sayap yang mana 1 pasang sayapnya meliputi masyriq & maghrib. Malaikat2 lain juga besar2 & bilangannya puluhan kali banyak dari insan! Malaikat semuanya sujud, taat & takut pada Allah sejak azali! Itu pun Allah tak kata sebagai ciptaanNya yang terbaik! Jinn pun puluhan kali banyaknya & hebat2, tetapi bukan juga yang terbaik! Makhluk2 di langit -matahari, bulan dll-, makhluk2 dibumi -air, pohon2, dll-, semua ini juga hebat2 tapi Allah telah tundukkan semua mereka untuk berkhidmat pada kita, insan!

Kita tak pernah minta dijadikan insan pun! Allah berkuasa jadikan kita sebagai batu atau binatang! Dijadikan insan cukup sebagai nikmat yang tiap waktu wajib disyukuri! Ini satu kemuliaan! Alhamdulillah! Puji2an hanya untuk Allah Yang Maha Kuasa, Pengasih & Penyayang! Ditambah lagi dengan nikmat dijadikan ummat Muhammad! Ditambah lagi dengan nikmat Islam! Dimudahkan pula untuk amalkan Islam! Umat Islam wajib diberitahu tentang nikmat2 ini! Sedihnya hanya Fiqh (hukum hakam, halal haram dll) yang hari2 di mana2 diajar oleh Ustaz2 sedangkan Fiqh itu cuma 1/6 dari Quran saja! Tauhid, Dakwah, Iman, Akhirat, Sunnah Nabi, Hayatus Sahabah & ilmu2 Fadhail (yg 5/6 dari Quran) sangat2 kurang & hampir2 tidak diajarkan.

Untuk fahamnya mulianya insan maka perlu tempuh jalan2 sebagaimana jalan orang2 yang telah Allah ridha terhadap mereka (jalan para Nabi & Sahabat) yaitu dakwah ilallah. Selagi ummat ini tidak bangun buat Kerja Nabi, selagi itulah Allah tidak akan bersama orang Islam. Maka keunggulan dan kecemerlangan yang Allah janjikan tidak akan ummat ini rasakan.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s